Author Topic: CHF / NOK  (Read 11303 times)

Rally

• Seniormedlemmer
  • Seniormedlem
CHF / NOK
« on: January 10, 2011, 15:17:59 »
- Mr. Olsen, du må gjøre et valg
Den nye sentralbanksjefen Øystein Olsen må velge mellom to onder, mener sjeføkonom Steinar Juel i Nordea Markets. En av dem er en norsk boligboble.

Norske kronen er blitt sterkere mot mange valutaer inkl. euroen, men den har svekket seg mot CHF.

En renteøkning i Norge må vel kunne rette noe på dette før verdensøkonomien er fullstendig friskmeldt.

Ranger

• Nybegynner
  • *
Re: CHF / NOK
« Reply #1 on: January 10, 2011, 17:28:27 »
Mitt lån mot DNO aksjer er I Sveitser Franc til kurs 5,38. BBanken kalte meg inn på teppet for noen uker siden. Måtte underskrive nye papirer for å sikre banken. Festlig! Høyere rente og billigere valuta vil ta livet av norsk industri. Men de kan vel ikke godt devaluere heller.Mr Olsen har fått et problem han må løse. Stakkars mann

Rally

• Seniormedlemmer
  • Seniormedlem
« Reply #2 on: January 10, 2011, 18:15:52 »
Min inngang er 5,30 Ranger, men det har blitt ca 1 mill i urealisert tap til nå. Dette lånet er riktignok ikke til DNOaksjer, men surt allikevel. ;-)

Rally

• Seniormedlemmer
  • Seniormedlem
« Reply #3 on: January 15, 2011, 12:49:17 »
Det ser ut som om gullprisen er på vei ned. Det tolker jeg som et tegn på at verdensøkonomien er på bedringens vei, eller at investorene nå har fått tilbake trua. Dette vil trolig svekke CHF generelt og CHF / NOK vil nok gå rette veien for oss med valutalån.

observer

• Medlem
« Reply #4 on: January 15, 2011, 14:42:41 »
Enig i din vurdering, Rally.

Tror dere som sitter med chf lån får godt betalt for tålmodigheten utover våren.
mvh observer

oto

• Administrator
  • Seniormedlem
« Reply #5 on: January 17, 2011, 03:13:42 »
NON har ikke veksling på CHF/NOK dessverre.

Ellers ville jeg shortet CHF nå.

Rally

• Seniormedlemmer
  • Seniormedlem
« Reply #6 on: February 09, 2011, 00:37:12 »
Kina setter opp renten 25 poeng og Øystein Olsen snakker om boligboble og at rentene i Norge må opp raskere. CHF faller i forhold til NOK. Jeg er ikke helt sikker på hvorfor, men ønsker det velkommen. ;)
« Last Edit: February 09, 2011, 00:47:41 by Rally »

Fanatic

• Global moderator
  • Supermedlem
« Reply #7 on: September 07, 2011, 04:14:21 »
Der var sveitserfrancen død som spekulasjonsvaluta. De pegger til 1,20 mot euro.

Rally

• Seniormedlemmer
  • Seniormedlem
« Reply #8 on: September 07, 2011, 11:11:50 »
Teller på knappene om å flytte valutalånet fra CHF til YEN, men jeg har i alle fall bestemt meg for å ikke bli med på en ny opptur på CHF. Setter stopp loss på 6,40. Kursen CHF/NOK vil nå bli styrt av EUR/NOK - i hvert fall så lenge CHF ikke svekker seg ytterligere enn 1,2 i forhold til Euro.

Tror vel egentlig at CHF i hvert fall før jul skal ned i 5,50. Den sveitsiske eksportindustrien har fått svi lenge nok. Jeg fikk en orientering av Nordea i går om valuta. Ut fra historiske verdier så lå det på grafen en strek på ca. 5,30 - men det er vel ingen som tror vi skal dit med det første.
« Last Edit: September 07, 2011, 11:33:17 by Rally »

Rally

• Seniormedlemmer
  • Seniormedlem
« Reply #9 on: January 23, 2012, 08:56:53 »
Sitter fremdeles med CHF lån. Nesten alle analytikere spår CHF ned i forhold til NOK, men det er alltid fram i tid. Etter at CHF ble koblet mot Euro så har CHF grovt sett ligget på 6,30 +/- 0,1. Vi må trolig ut av eurokrisen før CHF svekker seg.