Author Topic: Alternativ investering, Entropia Universe?  (Read 7675 times)

mole

• Seniormedlemmer
  • Medlem
Alternativ investering, Entropia Universe?
« on: January 31, 2012, 12:42:07 »
De som ikke kjenner denne spilltypen vil nok rynke på nesen av dette, men jeg har vært med fra tidlig av (ca 2004?) og vet litt om det, og jeg kjenner ingen andre spill i denne konseptgruppen.

Dette er et online spill med ekte økonomi som jeg selv spiller (litt for mye, jeg er da litt nerdete). De har for tiden et alternativt investeringstilbud som jeg synes er spennende. Mer om dette under. Man kan her selvsagt både sette inn ekte penger å ta ut ekte penger (litt std avgifter legges på selvsagt). Dette er IKKE som secondlife, der kursen på lokal valuta vs ekte er helt åpen.

Det er Svenske Mindark (børsnotert) som står bak selve spillet, men dets innhold drives av forskjellige selskaper. Spillet er kanskje mest kjent som de som har omsatt de mest kostbare virtuelle eiendommer noensinne. De har historisk god avkastning selv gjennom økonomiske kriser. Man kan spekulere i hvorfor. Spillet er gratis å laste ned å prøve seg på, og man kan bevege seg rundt, snakke med folk, tilogmed tigge. Det finnes noe å tjene (små) penger på selv for de som ikke vil sette penger inn i spillet (det må man nemlig ikke), f.eks å samle svette eller frukt, og selge det til andre spillere (men du må ikke tro at du blir rik på dette). Jeg kunne skrevet opp og ned om spillet, men det blir bare støy.

Brukermassen er ukjent, men de har over 1mill registrerte brukere. Dette har de fått til uten å markedsføre spillet. De skal visstnok nå kjøre en kampanje som jeg vet for lite om.

Rett før jul delte de opp en av planetene (den opprinnelige og mest populære) inn i "deeds" (skal være forsiktig å kalle dette aksjer) på 60 tusen deed's á USD100 (lokal valuta er PED, der 10PED alltid er lik 1USD, så hver aksje koster 1000PED).

Disse deed's gir avkastning hver mandag. De har antydet en historisk avkastning på over 30% årlig de siste år og så langt har dette stemt (har selv så langt kjøpt 20stk). Jeg antar at MA har brukt disse tallene til å sette prisen 60k*$100=$6M for hele planeten. Til nå er over 1/3 solgt til spillere. De lover også fremtidige utviklingsmuligheter til eiere av deeds.

Det skal også nevnes at forruten å være deed-eier kan man også drive trading internt i spillet (kjøpe billig og selge dyrt, i takt med prisutvikling på items. Men med mindre du er BIG player, så vil det nok være dårlig timebetaling). Det er et godt spillalternativ vs faste månedlige utgifter som konkurrerende spill har.

Du lurer kanskje på hvordan de tjener penger? I utgangspunktet tjener de penger på "wear and tear" av utstyr i spillet.
Spillere setter inn penger de vil spille for (ingen plikt eller løpende kost, imotsetning til konkurrerende spill). Som spiller kan du kjøpe basic utstyr fra terminaler eller spesial utstyr fra andre spillere enten direkte oppgjør eller via auksjonsterminal inni spillet. Man kan også kjøpe verktøy for å lete etter mineraler som igjen kan brukes til å lage annet utstyr som man kan selge. Her trengs litt bisniss teft. Mer detaljer finner du nok under linkene som jeg legger med, men spør gjerne.

Selv har jeg tro på spillet som inntektskilde, men er litt forsiktig siden jeg styres av deres regler. Det virker som om svenskene har god moral; de driver fortsatt fra sverige og har ikke rene gamlingsaktiviteter (poker, slot) som jeg tror et klassisk gamblingforetak ville lagt inn. Jeg tror nok det er mye penger i denne bisnissen, da den ser ut til å ta over for tradisjonell underholdning, f.eks kino/filmleie.

Risiko? Ja her kjører du under Mindark's flagg, så du bør lese terms of use (kommer opp før innlogging) før du evt legger mye penger inn her, men siden de er et børsnotert svensk selskap så føles det bedre enn om det var registrert i skatteparadis.

Om du lurer på noe, eller vil rakke ned på det, er du velkommen på denne tråden :)

Om du vil prøve det, så finner du download link flere steder, men f.eks på første link under (trykk join). Jeg anbefaler alle som registrerer seg om å legge inn korrekte data, for det KAN være du treffer en jackpot og vil ta den ut. Det kan nevnes at all time high rekordene ligger opp mot $20k (200k+ PED) for mining f.eks.

(De har forøvrig en mentor ordning der både mentor og disippel får en belønning om de fullfører div milepæler)
Og jeg får ingenting av noen for å poste dette. Jeg har bare lyst å dele det og få kommentarer.

Se
http://www.planetcalypso.com/home/
http://www.mindark.se/
« Last Edit: January 31, 2012, 13:25:10 by ost »

mole

• Seniormedlemmer
  • Medlem
Re: Alternativ investering, Entropia Universe?
« Reply #1 on: April 20, 2012, 09:40:54 »
En liten oppdatering her.. Regner med de fleste driter i dette, men litt fyll kan man jo ha ;)
For noen uker siden ble alle resterende deeds solgt til en ukjent kjøper. Det gjensto da ca 25k deeds igjen, altså har noen punget ut med 2.5 mill USD for disse!
Pr i dag omsettes de på markedet for 120USD, kort tid etter. Volum omsatt gjennom auksjon siste mnd 2600, siste uke 282 stk. Minste ask pris er $120 pr akkurat nå, minste buyout er 124.48.